تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/07/15 - 15:46
کد خبر: 518728

افزایش ۲.۵ برابری تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

افزایش ۲.۵ برابری تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ۴ سال گذشته تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد علی دهقان دهنوی امروز در نشست صبحانه کاری در اتاق بازرگانی تهران گفت: تنها راه توسعه کسب و کارها و رونق تولید و تجارت تسهیل‌کردن روابط تجاری است. سازمان توسعه تجارت سازمانی در بدنه دولت است که نقش آن تسهیل تجارت کشور است و لذا ارتباط تنگاتنگی بین ما و اتاق بازرگانی وجود دارد و قصد دارم این ارتباط را بیشتر کنم و این موضوع نیازمند کمک شما هم هست.رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: نقش اصلی ما در سازمان توسعه تجارت تسهیل فرآیند تجارت است و هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم ولی به کمک شما هم در این مسیر نیاز داریم.

دهقان دهنوی بیان داشت: همچنین برای توسعه تجارت باید به این باور برسیم که تولید رقابت‌پذیر می‌تواند تجارت ما را توسعه بدهد و در مسیر تجارت باید قدم به قدم باید به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم‌.

وی با بیان اینکه اولین تجربه ما در حوزه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا رقم خورد، بیان داشت: چهار سال پیش ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد تجارت ترجیحی شد و در این مدت تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه ۲.۵ برابر شده است و این افزایش تجارت فقط مربوط به کالاهایی نیست که تعرفه تجاری آن کاهش‌یافته است بلکه مربوط به کالاهای دیگر نیز بوده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: ما پیمان تجارت آزاد را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کرده ایم که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و تصویب است پیمان تجارت آزاد ایران با ۵ کشور دیگر عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مجالس کشورها در حال امضا است که تاکنون در 3 کشور به تصویب رسیده است و در دو کشور دیگر هم در حال اخذ امضا هستند.

وی بیان داشت: در صورت برقراری روابط تجارت آزاد ایران و اوراسیا ۸۷ درصد تعرفه کالاها کنار گذاشته می شود لذا باید شنا بازرگانان خودتان را برای تجارت به این شکل آماده کنید زیرا با حذف تعرفه ها  یک رقابت جدید شکل می گیرد و در واقع تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تمرینی برای ورود به تجارت آزاد با سایر کشورهای دنیا خواهد بود.

دهقان دهنوی در خصوص حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ارمنستان بیان داشت: در کنار مسائل تجارت آزاد موضوع و مشکلات صادرکنندگان ما در ارمنستان و بخصوص صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مطرح شد از جمله این مشکلات در حوزه صدور ضمانت نامه ها بود.

وی بیان داشت: در این زمینه توافق های خوبی صورت گرفت بویژه اینکه اتحادیه اوراسیا یک شرکت بیمه اتکایی ایجاد کرده است برای اینکه بیمه اعتبار صادراتی اعضای خود را پشتیبانی کند و از ما هم دعوت کرده است که با آنها همکاری داشته باشیم و این می تواند کانال خوبی باشد برای اینکه ضمانت نامه های مورد نیاز تجارمان را در ارمنستان و بقیه کشورهای اوراسیا تامین کنیم. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: همچنین پیشنهاداتی درباره همکاری در قالب منطقه آزاد در یک شهرک متعلق به ایرانی ها در ارمنستان عنوان شد و این پیشنهادات دنبال می شود تا به یک نتیجه عملی برسیم.

با نظام چند نرخی ارز مخالفم

وی با تاکید بر اینکه با نظام چند نرخی ارز مانند شما  و حتی بیشتر از شما مخالف هستم ، گفت: بنابراین  هیچ کسی از تجار و تولیدکنندکان از من  انتظار نداشته باشید که من برای دریافت ارز نیمایی او تلاش کنم و اتفاقا برعکس تلاش میکنم تا جایی که بتوانم هم صادرکننده ها از این اجبار خارج شوند که ارز خود را در سیستم نیما عرضه کنند و هم واردکننده ها وادار نباشند که ارز نیمایی دریافت کنند.

در ادامه دهقان دهنوی بیان داشت: در مورد نمایشگاه زیاد صحبت شد و در این مورد گلایه وجود دارد و قاعدتا نباید باشد اما در این مورد به جمع‌بندی نرسیده‌ام اما یکی از راهکارها برای حل مشکلات مربوط به آن شفافیت است و باید فضایی ایجاد شود که اطلاعات شفاف و به موقع در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در مورد اعزام هیات‌ها هم خوب است که برنامه وجود داشته و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا همه ذینفعان بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.وی در مورد کارت‌های بازرگانی و بازگشت ارز بیان داشت: معتقدم که این کنترل‌ها و محدودیت‌ها اشتباه است، کسانی که می‌خواهند در حوزه تجارت کنترل کنند بجای اینکه در حوزه پسینی نظارت کنند، نظارت را به داخل فرآیند آورده‌اند و این کار را خراب کرده است. بازگشت ارز وظیفه هر صادرکننده‌ای هست اما نباید در فرآیند صادرات آن برای کنترل قرار گیری بلکه باید گذاشت که صادرات انجام شود و اگر بازگشت ارز را انجام نداد و رفع تعهد انجام نداد آن‌گاه با وی برخورد شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: من با سقف‌های صادرات و واردات مخالف هستیم زیرا بحث رقابت را مختل می‌کند. وقتی سقف برای بازرگانان تعیین شود آن بازرگان هیچگاه نمی‌تواند وارد بازار شود زیرا مسیر ورود بسته می‌شود و لذا کسانی که از قبل بوده‌اند انحصار پیدا می‌کنند. وی افزود: اینها همان مسائلی است که تجارت ما را مختل کرده است و ناترازی تجارت را ایجاد کرده است و لذا من برای رفع آن می‌جنگم و می‌خواهم شما نیز به ما کمک کنید.

دهقان دهنوی بیان داشت: البته اذعان می‌کنم بعضی از مشکلات و محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد و برخی از اشکالاتی که به خاطر تحریم‌ها وجود دارد که اگر این مسائل را توجیه‌پذیر کرده است در حالی که اینطور نیست. در چند سال گذشته که پیچ کنترل‌ها اضافه شده است رفع تعهد ارزی ۸۰ درصد بوده است و هیچ افزایش در رفع تعهد ارزی نداشته است و فقط حجم تجارت را کاهش داده است. لذا باید در این موضوعات بازنگری اساسی انجام دهیم.

وی افزود: نظارت باید پسینی باشد و نظارت پیشینی و در فرآیند کسب و کار موجب اختلال می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: تجارت کانال‌های خودش را دارد، مبادلات ارزی کانال‌های خود را دارند و افرادی که در این مسیر هستند راه‌های خود را می‌روند گاهی اوقات فکر می‌کنیم که اگر یک سیستم ایجاد کنیم می‌توانیم مسیر را طی کنیم اما بعضا ممکن است باعث اختلال شود. وی بیان داشت: برای توسعه صادرات ایجاد به سرمایه‌گذاری داریم و باید یک سری کارهای کوتاه مدت انجام داد اما کار بلند مدت ما سرمایه‌گذاری در تولید محصول رقابت‌پذیر برای توسعه صادرات است و سرمایه‌گذاری هم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

دهقان دهنوی بیان داشت: در این مسیر هم ما در کنار شما هستیم تا سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود تا ما را به اهدافمان در بلند مدت برساند.

محمود نجفی عرب در ادامه با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی به یک سد در حوزه توسعه تجارت کشور تبدیل شده است، گفت: همین موضوع بر صادرات فرش ما اثر داشته است در یک زمانی صادرات فرش کشور ۴ میلیارد دلار بود اما اکنون به ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته و این در حالی است که بازار جریان دارد و افغانسان، چین و ترکیه جای ما در صادرات این کالا می‌گیرند.وی بیان داشت: همچنین ما می‌خواهیم شرایطی فراهم شود که امکان واردات مواد اولیه کارخانجات و شرکت‌ها و ماشین‌آلات بدون انتقال ارز فراهم شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تعیین شد
کشتار دسته جمعی در لبنان و غزه با حمایت آمریکا انجام می‌شود
شیوع بیماری سالک در تهران به دلیل نگهداری سگ و گربه در منازل
لغو پروازها از ساعت ۲۱ امشب
فیلم/ جراحی سفیر ژاپن در ایران
تصویری از مجری عملیات استشهادی در بئر السبع
عکس/ "تنها حزب خدا پیروز است"
استمرار کشتار پناهندگان فلسطینی جنایت جنگی است
مصر در حال رایزنی‌ برای آتش‌بس فوری میان حزب‌الله و اسرائیل است
غوغای یک نشان افتخار در فضای توئیتر
تبریک توئیتری قالیباف برای دریافت نشان فتح توسط سردار حاجی زاده
جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره پاسخ احتمالی ایران
حزب‌الله پایگاه ۷۲۰۰ در حیفا را هدف قرار داد
طبل توخالی حمله اسرائیل؛ ضربه کوچک، صدای بلند
باقری: طوفان الاقصی طرح راهبردی آمریکا را ناکام گذاشت
انصارالله: شهید نصرالله صدای رسای مظلومان در جهان بود
دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد
افزایش ۲.۵ برابری تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
رشد قیمت‌ها در بازار سکه با افزایش حباب‌ها
ادعای خالی‌بودن اسکله‌های بنادر هرمزگان از کشتی تکذیب شد
انواع پاکت برای ارسال مواد غذایی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top